۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

۹۴۷. مغالطه‌ی «نه الزاماً»

یکی از مغالطه‌های خوب و پرکاربرد، مغالطه‌ای است به نام «نه الزاما». در این موقعیت، در جواب هر نقد یا نظر مخالفی، می‌توانید بگویید: «نه الزاما»، «نه الزاما این طور نیست» و این را در حالی می‌گویید که طرف مقابل اساسا حرفی از «الزام» و «ضرورت» نزده، مثلا:
شما: وطن‌پرستی مهم‌ترین ارزش و سازنده‌ی هویت مردم است
نقد: نژادپرستی «ممکن است» در لباس وطن‌پرستی پنهان شود
شما: نه الزما!
جهان شناختی ما، جز در بعضی حوزه‌های خاص، جهان «امکان» است و ازاین‌رو، هیچ چیز «الزاما» هیچ چیز نیست. بنابراین، عبارت «نه الزما» زیادی درست است؛ در جواب اغلب حرف‌ها و نظرها می‌توانیم بگوییم: «نه الزاما»، بدون اینکه حرف مشخصی زده باشیم

۶ نظر:

  1. عالی و قوی.

    "عبارت «نه الزما» زیادی درست است"

    در بابِ این "زیادی‌درست‌بودن"...

    چرا (/ چی می‌شه که) یه چیزِ زیادی درست، بی‌ارزش یا دستِ کم کم ارزشه (/ کم ارزش بشه)؛ به نظرت؟

    پاسخحذف
  2. درباره‌ی گزاره‌های «همیشه درست» حرف زیاده و چند جور تقسیم بندی‌شون کردن. اما فارغ از اون بحث‌های نظری، توی بحث کاربردی مسئله اینه که وقتی یه چیزی همیشه درست باشه، یعنی اون گزاره پیش‌فرض دو طرفِ صحبته و قبل از بحث، قبولش کردن و برای همین می‌شه از بین حرف‌ها و بحث‌ها فاکتورش گرفت چون تکرار کردن اون چیزی به صحبت‌ها اضافه نمی‌کنه

    پاسخحذف
  3. ایول. خیلی هم بی ربط نیستا! :)
    حالا اگه طرف مقابل این ترفندو میدونست چی؟ :)

    پاسخحذف
  4. اوهوم،
    تاحالا بهش دقت نکرده بودم با اینکه خودم زیاد استفادش میکنم.
    واسه من کاربردش اغلب جاهاییه که طرف چیزی رو به عنوان یه گزاره ی همیشه درست میاره که در نظر من گزاره ی همیشه درست نیست چون چیزایی دارم که میتونم باهاشون نقض‌اش کنم، اینو میگم به عنوان پیش درآمد برای چیزایی که قراره بگم.
    در نهایت اما اغلب به چیزی که میرسم عدم قطعیته و همین "امکان" و برای پیشبرد موضوع دست به دامن درصد و این چیزا میشیم. درصد بیشتر رو به حقیقت نزدیکتر در نظر میگیریم و اینطور بحث حداقل یه خروجی ای میتونه پیدا کنه.

    پاسخحذف
  5. کدئین جون چقدر عالی ای شما! چقدر دیر پیدات کردم :-)

    پاسخحذف

لطفا «ناشناس» نظر ندهید