۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

654 - قبل از هر ژانویه، این نوشته را دست به دست کنید

یه «هندو» رو فرض کن که «تولد امام محمد باقر» رو به یه «بودایی» تبریک بگه. خیلی عجیبه؛ نه؟
خب حالا به جای «هندو» بذار «خودت»، به جای «بودایی» بذار «من»، به جای «تولد امام محمد باقر» بذار «کریسمس»، بعدش اگه واقعا فکر می‌کنی عجیب نیست، کریسمس رو بهم تبریک بگو

۷ نظر:

  1. کریسمس مبارک
    مدتهاست از چیزی تعجب نمیکنم

    پاسخحذف
  2. حالا فرض کن نوروز توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته بشه، نزدیک سه چهارم دنیا اونو جشن بگیرن، پیامش صلح و آشتی باشه و همه خوشحال باشن از بودن همچین رسمی، یه نفر اهل گینه ی نو اونو تبریک بگه به ساکنان مریخ. مقیاس اگه بخوایم منطقی باشه همچین شکلی پیدا میکنه، نه این که بخوای یه قدیس شیعه که نهایتا چند ملیون نفرن با کریسمس مقایسه کنی.

    پاسخحذف
  3. البته مقايسه ات اشتباه بود ولي كريسمست مبارك:)

    پاسخحذف
  4. باسلام
    مطبوعات،جامعه،زنان و سیاست زیر نور چراغ مطالعه
    اگر مایل به تبادل لینک هستید به من اطلاع دهید.
    با تشکر

    پاسخحذف
  5. به تعمید عزیز:
    تبریک سال نو با تبریک تولد پیامبر یه مذهب فرق داره رفیق. سال نو ربطی به هیچ دین و آیین و ملتی نداره....مثال شما اساساً در آفساید بود

    پاسخحذف
  6. یه نکته جالبی که در گفته دوست عزیزم «تعمید» هست اینکه به اصطلاحاتی که در حیطه های دینی و آنجهانی وجود داره, کمیت انگارانه نگاه میکنه.
    خیلی این جالبه. به این معنا که امام محمدباقر رو یک «قدیس» میدونه, ولی از طرفی قائله که همین امری که به نحوی برای عده ای قدسیت داره, اگر طرفداران «بیشتری» داشته باشه, قدسی تره.
    خیلی نگاه تلفیقیه جالبیه.

    پاسخحذف
  7. فارغ از نگاه های دینی یا ملی که کریسمس رو برای ما بیگانه میکنه و هم از این رو تبریک گوینده ش رو دیوانه,
    شاید یه راه برای بررسیدنِ این موضوع این باشه که ببینیم ما اصولا چه فهمی از "کریسمس" داریم؟
    ما چه شادبودی از یه عید غیربومی داشتیم, که حالا اونو به هم شادباش میگیم؟ به عبارت دیگه ما چه نسبتی با کریسمس برقرار کردیم که حالا میخاییم دیگران هم از این نسبت بی نصیب نباشن؟
    من خودم کریسمس رو با برنامه های ماهواره ای پرزرق و برق میشناسم که فرصت خوبیه برای لذت بردن. اما با این حال هیچ وخ اونو به کسی تبریک نمیگم, بجاش میگم این چند شب شبکه ی فلان فیلمای فلان و بهمان رو میخاد بزاره برو ببین.
    یعنی در عمل دارم براش شادی آرزو میکنم.
    فهمی که من از کریسمس دارم یه چیزی تو این مایه هاس یعنی حداقلی, صرفه انگارانه و ابزاری.
    در غیر این صورت, به نظر میاد که توقع برکت و شادی از یک اتفاق-یا یه نشانه- در درون یه فرهنگ دیگه, برای یه عده در درون یه فرهنگ دیگه, اگه تناقض نباشه, بی معنیه.

    پاسخحذف

لطفا «ناشناس» نظر ندهید