۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

450 - تست تروریسم

یه روزی رو فرض کنین مثه 11 سپتامبر: یه هواپیما با 300 تا مسافر داره می‌خوره به یه برج که 2000 نفر توشن. از بین یه جمع یکیشون می‌خواد هواپیما رو قبل خوردن به برج منفجر کنه و 300 تا سرنشینش رو فرت بکشه چون می‌گه جلوی مردن این 300 نفر رو که نمی‌شه گرفت پس دست کم اون 2000 تا رو نجات بدیم ولی بقیه می‌گن ارزش جون آدما که با عدد و رقم اندازه‌گیری نمی‌شه و اینجا ملاکی برای ترجیح نداریم پس نباید کاری بکنیم چون تو همچین موقعیتی همه‌ی تصمیمای ما به یه اندازه ناعادلانه‌اس. بالاخره کشتن آدمای بی‌گناه مجازه یا نه؟

۱۲ نظر:

  1. در اینجور مواقع از نظر من مشکلی نداره ، بکُشید !

    پاسخحذف
  2. البته اونا که جزو شهدا حساب میشن !

    پاسخحذف
  3. البته بقیه نوشتند که جزو شهدا به حساب می آیند چون در عملیات بوده اند
    ولی سوای شوخی مثال شما چندان بحث اخلاقی در نمی انگیزاند. مرگ در صورتی که قابل پیشگیری نباشد مسولیت اخلاقی به بار نمی آورد.مثلا در اثر پیری عده ای هر روز می میرند ولی کسی نمی گوید که چرا بعد اخلاقی ش توسط کسی در نظر گرفته نمی شود. در صورتی که اگر بشود حتی با به خطر انداختن جان عده ای ، گروهی دیگر را از مرگ حتمی نجات داد ،‌دیگر احتیاج به استدلال اخلاقی که نیست ( مثلا ارسال ارتش در زمان سیل یا زلزله به مناطق مصیبت زده(. دقت کنید که در این مثال ها هرگز معیار عدد و رقم به میان نیامد
    موفق باشید

    پاسخحذف
  4. اگه من جز اون 300 نفر نباشم بكشيد اشكال نداره اما اگه من هستم نه شايد نزديك برج كه رسيديم تونستيم هواپيما رو منحرف كنيم و به برج نخوريم!ولا!!!

    پاسخحذف
  5. اگر در کشور ما باشه همه چی به این بستگی داره که تعداد سبزهای کدوم منطقه بیشتره ، اگر ساختمان باشه که حتما باید منفجر بشه حتی دستی ، اگر هواپیما باشه که اونم باید منفجر بشه .اگر هر جفتشون باشه که هیچ اقدامی لازم نیست .

    پاسخحذف
  6. هیچ امر جبری مسئولیت اخلاقی نداره اما اینجا موقعیت کاملا از پیش تعیین شده نیست و امکان تغییر در اون موقعیت هست پس انتخاب یکی از دو طرف نیازمند به استدلال اخلاقی میشه. به علاوه حتی وجود چیزی به اسم ارتش هم نیازمند بحث اخلاقیه و دست کم نمیشه گفت وجود نهادهایی با کارکرد ارتش و… از نظر اخلاقی بدیهیه و استدلال اخلاقی لازم نداره

    پاسخحذف
  7. از فاصله 5 کیلومتری غیر اخلاقیه.. چون از این ستون به اون ستون فرجه. اما از فاصله 1000 متری و نزدیک تر ترکوندن هواپیما کاملاً اخلاقیه.. چون ستون ها دیگه خیلی به هم نزدیک شدن و جلوی برخورد رو نمیشه گرفت.

    پاسخحذف
  8. چون همه شون از طرف بنیاد شهید
    شهید اعلام می شن پس مشکلی وجود نداره !!!
    بزن همه رو بترکون !!

    پاسخحذف
  9. تشکر
    در رابطه با کامنت همانطور که نوشتم برداشت من از مسله طرح شده این بود که دو سرنوشت محتوم اند. قبول دارم در صورتی که قطعیت وجود نداشته باشد صورت مسله پیچیده می شود.
    بحث اخلاقی بودن وجود پلیس هم نامرتبط به سوال اصلی ست
    موفق باشید

    پاسخحذف
  10. خب چه کاریه؟؟ اگه واقعاً مطمئن باشیم که هواپیما می خوره به برج یا حداقل احتمال میدیم که بخوره، اطلاع میدیم تا ساختمون رو تخلیه کنن!

    پاسخحذف
  11. خس و خاشاک رو فراموش کردی...

    پاسخحذف
  12. این یکی یو من نیسم.

    پاسخحذف

لطفا «ناشناس» نظر ندهید